החל שלב נוסף לקראת הארכת כביש 6 צפונה

איתי גדסי No Comments on החל שלב נוסף לקראת הארכת כביש 6 צפונה

המדינה החלה בהליך המיום המוקדם לאיתור מפעילים פוטנציאליים לקראת המכרז לביצוע פרויקט הארכת כביש 6 צפון, ממחלף סומך ועד בית העמק

צילום: Anat Hermony/Flash90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

כחודש וחצי לאחר אישור הממשלה, פורסמו מסמכי המיון המוקדם לפרויקט הארכת כביש 6 צפונה, ממחלף סומך ועד בית העמק. הפרויקט יבוצע בשיטת PPP (שותפות פרטית ציבורית) בשיתוף עם המגזר הפרטי בה היזם הנבחר יהיה אחראי על תכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של קטע הכביש.

בשנים האחרונות הולכים וגוברים העומסים בכבישי 4 ו-70, שמהווים צירי האורך היחידים במרחב הצפון מערבי של מדינת ישראל ועם זאת הם מוגבלים מאוד ביכולת וביעילות העברת התנועה בהם, בעיקר בשעות הגודש. בהתאם לתחזיות, עד לשנת 2040 צפויה התדרדרות ברמת השירות של הכבישים ככל והמצב יישאר על כנו.

הפרויקט צפוי להוריד משמעותית את העומסים משאר כבישי האורך, ולחבר את ערי הצפון לכביש 6 כך שלציבור הנהגים תהיה האפשרות לנסוע בצורה יעילה וחלקה דרומה ולהתחבר למרכז באמצעות כביש 6.

אורך הפרויקט הינו 22 ק״מ והוא יכלול שלושה מחלפים. שלב המכרז צפוי להתפרסם בינואר 2024, לאחר סיום הליך המיון המוקדם.

הפרויקט מקודם בשיטת PPP באמצעות ועדת מכרזים בינמשרדית, המורכבת מנציגי משרד האוצר, משרד התחבורה, ענבל חברה לביטוח בע״מ וחברת חוצה ישראל בע״מ, בראשות גב' אושרת דוד דקר, סגנית בכירה לחשב הכללי.

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "דברים קורים מהר במשרד התחבורה. פחות מחודשיים לאחר ששרת התחבורה הצליחה לקדם החלטת ממשלה חשובה המקצה שלושה מיליארד שקלים להארכת כביש 6 צפונה, אנחנו יוצאים היום לשלב המיון המוקדם. כל זה קורה במסגרת מחויבותנו העמוקה לפיתוח הפריפריה וחיבורה למרכז הארץ באמצעות מערכת כבישים ומסילות, כחלק מחזון שרת התחבורה לחיבור ישראל. אני שמח לבשר לתושבי עכו ונהריה וכל יישובי הצפון, כי בקרוב תיהנו מנסיעה מהירה ובטוחה ללא רמזורים מהבית ועד למרכז ולדרום הארץ, ואני מבטיח לפעול להמשך הארכת הכביש עד שלומי. נמשיך לקצר תהליכים ולהאיץ את פיתוחה של מדינת ישראל, מצפונה ועד דרומה".

מנכ"ל חברת חוצה ישראל, דני שנבך: "היום אנחנו יוצאים לדרך עם פרויקט הארכת כביש 6 צפונה, שהינו נדבך נוסף בפרויקט הלאומי כביש 6, אשר יהווה מנוף כלכלי תעסוקתי אזורי, תוך חיבור הצפון למכרז הארץ. מדובר בפרויקט תחבורתי משמעותי עבור תושבי הצפון, הארכת הכביש צפויה להביא להפחתה משמעותית בעומסי התנועה ולשיפור הנגישות והניידות של אזור הצפון. חוצה ישראל תמשיך ליישם פתרונות תחבורתיים מתקדמים ולהוביל פרויקטי תחבורה מורכבים בפריסה ארצית".

שיטת PPP: "שותפות פרטית ציבורית" (Public Private Partnership) היא שיטת ביצוע פרויקטים הכוללת הסכמים ארוכי טווח לשיתוף פעולה בין המגזר הציבורי למגזר הפרטי לצורך אספקת תשתית/ מוצר/ שרות ציבורי באמצעות המגזר הפרטי, תוך מיצוי יתרונם היחסי של השותפים על ידי הקצאה יעילה של סיכונים.

מתוך אתר ממשלת ישראל

המודלים בהם נעשה שימוש בישראל:
PFI – Private Finance Initiative: הזכיין אשר מקים ומפעיל את הפרויקט מקבל תשלומים בעיקר מהמדינה, לפי קריטריונים של ביצוע המוגדרים מראש.

BOT – Build, Operate, Transfer: בנייה, הפעלה והעברה. בשיטה זו בתום התקופה הנכס עובר למזמין – המגזר הציבורי. הזכיין אשר מפעיל את הפרויקט מקבל תשלומים בעיקר מהמשתמשים בשרות.

BOO – Build, Operate, Own: בנייה, הפעלה ובעלות – בסוף תקופת ההסכם הנכס נשאר בבעלות המגזר הפרטי.

על פי החלטת ממשלה 3012 מיום 03.09.2017 על המשרדים הממשלתיים לערוך בדיקת התאמה ראשונית לביצוע בשיטת PPP עבור כל פרויקט תשתית בעלות הקמה מוערכת של מעל 250 מיליון ש"ח.



0 תגובות